Storleken värdesätter inte oss som människor

Igår kom Molly Sandéns musikvideo till hennes nya låt "Freak" ut. Denna har spridit sig väldigt snabbt i både tidningar, på twitter, instagram, facebook (osv) och fått väldigt många kommentarer och hyllningar. Jag var inne och läste några av dessa kommentarerna hon hade fått på facebook där bl.a. en tjej skrev att hon var arg över att så fort en lite "mulligare" tjej lägger ut på sociala medier att hon är stolt över sin kropp så ska alla klanka ner på smalare tjejer och påpeka att "hellre en tjej som ser ut sådär än en smal tjej som man knappt kan röra utan att hon går sönder". Jag tror inte riktigt att denna tjejen förstod budskapet med Mollys musikvideo.
Som jag förstår det och ser det så är budskapet att inte skämmas över sin kropp vilken kroppsform du än har. Att vi ska vara stolta vare sig vi ser ut si eller så. Att nu Molly har tampats med kommentarer om att hon skulle vara överviktig är bara hennes historia som hon vill föra fram. 

Men att skriva så som jag nämnde tidigare om smala tjejer är inte heller rätt. Att slänga ur sig kommentarer som "har du gått upp i vikt?" eller "borde inte du banta?" är i dagens samhälle lika kränkande som "fy vad smal du är!" eller "du borde nog gå upp lite i vikt." Vi vet inte vad folk bemöter som kränkande eller stötande, vilken syn de har på sig själva osv. Jag tycker det är fel att vi ska känna oss ofina i våra kroppar, att vårt samhälle säger åt oss hur vi ska se ut för att vara perfekta, lyckliga och mer accepterade. Vi borde tycka att vi är perfekta, känna oss lyckliga och vara accepterade för precis hur vi ser ut och hur vi är. Vi måste sluta sträva efter att hitta "det lyckliga livet" i en kroppsform och börja trivas med oss själva istället precis som vi är. 

Nu säger inte jag att det är fel att gå upp eller ner i vikt om man nu skulle vilja göra det, för det är ett eget val vi gör och som vi ska få lov att göra utan att folk påpekar det. Men då vill jag att det är DU som vill det och inte samhället som vill det åt dig. Det är det som är det viktiga. Du ska göra vad du vill för att DU ska må bra, och inte samhället som hela tiden ska visa en förvrängd bild kring lycka. Lycka är en känsla och ska inte behöva förknippas med ens utseende. Självklart kan en lycka vara att ibland få känna sig lite extra fin i de där kläderna, eller hur du har håret osv. Men lyckan ska inte alltid behöva bero på hur du ser ut.

Men tillbaka till Molly och hennes budskap. Jag tyckte det var ett bra budskap som jag snabbt förstod var att kunna älska sig själv oavsett vad. 
Bilden hon la ut är verkligen en jätte vacker bild. Jag kan även säga att jag ser ut precis som hon när jag sitter ner och det är inget fel med det, precis som det inte heller är något fel att vara smalare eller tjockare. 

Vi måste tillsammans kämpa emot kroppsidealet och börja acceptera varandra och inte bry oss om storleken på våra kroppar. Vi måste sluta döma varandra över hur vi ser ut. För storleken värdesätter inte oss som människor. Det viktiga är inte hur vi ser ut på utsidan utan hur vi är som personer. 



Jag hoppas ingen missförstår mig i det jag skriver på något sätt. För isåfall så är det bara att hojta till! 
Jag har försökt få fram mina tankar i denna texten så bra som möjligt även om det många gånger kan låta lite tjatigt eller som om jag mest sluddrar och inte riktigt kommer till saken. Men jag hoppas det jag ville få fram förstås på något sätt iallafall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0